Sunday 31 July 2011

P.U.A.S.A

Hai semua..

Besok puasa..yeay..besok puasa yeay..aku baru je lepas balik dari sembahyang sunat tarawih nih..alhamdulillah harini aku buat full,,selalu tahun2 lepas aku sekerat jalan je..setakat 8 rakaat..hehe, tahun ni aku tekad..insyaAllah setiap hari aku akan menunaikan solat sunat ini kecuali waktu2 'lampu merah' hahaha korang semua dah niat puasa ke? jom niat same2 sebelum tido ek;





Antara perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa adalah:

1) Makan dan minum dengan sengaja
2) Muntah dengan sengaja
3) Keluar darah haid dan nifas (ini dikhaskan kepada kaum HAWA sahaja) 
4) Keluar air mani dengan sengaja (jangan tengok benda yang bukan2 terutama 18sx)
5) Berniat membatalkan puasa
6) Berjima' (bersetubuh di siang hari - khas untuk mereka yang dah berkahwin)

Oleh itu, korang semua DILARANG sama sekali membuat perkara2 di atas..ia boleh menyebabkan puasa korang batal ok..hehe aku pun same saling ingat mengingati antara satu sama lain..



Take Care and Good Nite! 
Jangan lupa bangun sahur ye...


2 comments:

nazirah said...

hehe selamat berpuasa.. areen..
makin comel blog ko ak tengok
pandai2.. truskn berblog taw chaiyok2 ;)

Neerza Azreen said...

ai naz..selamat berpuasa jugak..hehe g tarawih tak? baru nak berjinak2 dan godek2 aje..lau ada masa lapang nnt ajar lah aku apa yang patut ek..